[online start up] Revolve: website speciaal voor muzikanten

  • Online
  • 20 apr 2015 @ 09:33
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Website

De oprichters van Revolve wilden het creëren van een professionele en betaalbare website voor muzikanten eenvoudiger maken. Met de lancering van Revolve is dat nu werkelijkheid geworden en kan iedere muzikant en elk label in een paar minuten en zonder kennis van programmeren een site maken. DJ’s Isis en Ferreck Dawn en zangeres Mirusia hebben de tool al gebruikt. MarketingTribune sprak met co-founder Marthijn Graafland.

‘Een website is van enorm belang voor artiesten. Het publiek zit tegenwoordig zo verspreid over de diverse kanalen dat je een online “hub” wilt hebben waar mensen je weten te vinden en waar je alle informatie die de fans willen hebben kunt aanbieden’, aldus Marthijn.

Speciaal voor muzikanten

Het is eenvoudig om muziekdiensten als Spotify, Beatport en SoundCloud in de site te integreren. Revolve heeft diverse tools om muziek te promoten en om een fanbase op te bouwen. Het toevoegen van concerten is eenvoudig dankzij een database met duizenden concertzalen en clubs wereldwijd.

Excuses

Marthijn biedt bij voorbaat knipogend zijn excuses aan: ‘Er wordt wel eens gezegd dat een tragisch en moeilijk leven juist tot goede muziek leidt. Met Revolve maken wij het leven van muzikanten makkelijker, dus bij deze alsvast onze excuses richting alle muziekliefhebbers.’

André Rieu

Revolve is opgericht door Marthijn Graafland (36) en Raymond Brekelmans (35). Marthijn is opgegroeid in de Alblasserwaard en heeft bedrijfseconomie gestudeerd aan de Universiteit Maastricht. Daarnaast heeft hij ook een RegisterController-opleiding aan de Universiteit Nyenrode voltooid. Hij werkte sinds 2007 voor André Rieu en kreeg in 2008 de leiding over alle Noord-Amerikaanse activiteiten van Rieu. Hij was zodoende verantwoordelijk voor de concerten in Canada, Amerika en Mexico. Na Rieu is Graafland bij ID&T gaan werken als General Manager Partners & Touring. In die rol was hij verantwoordelijk voor het opzetten van het Amsterdam Music Festival (in samenwerking met Alda events), Don't Let Daddy Know (in samenwerking met EA Events), Heineken Starclub met Tiesto & Calvin Harris (in samenwerking met Heineken), Dirty Dutch, Life in Color, Energy et cetera.

Raymond is communicatieprofessional en heeft een achtergrond als vormgever. Hij studeerde af als interaction designer en werkte daarna als ontwerper bij verschillende media- en internetbedrijven. Sinds 2003 is hij werkzaam in de muziekindustrie waar hij marketingcampagnes en online strategieën initieert en coördineert voor onder meer Wende Snijders en André Rieu.


De mannen achter Revolve: Raymond Brekelmans en Marthijn Graafland


Marthijn: ‘We hebben allebei ervaring met het opzetten van een webshop. Voor webshops is het opzetten en onderhouden een fluitje van een cent omdat daar allerlei geschikte systemen voor zijn. Toen we bezig waren met een nieuwe website voor André Rieu dachten we “waarom is er niet iets dergelijks voor muzikanten”. We hebben wat systemen geprobeerd, maar niets voldeed aan onze wensen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en functionaliteit. Het idee heeft een tijdje in ons hoofd rondgezworven en vorig jaar bedachten we het zelf te gaan doen. ‘

Talent niet meer voldoende

Marthijn vervolgt: ‘Muzikanten kunnen Revolve een tijdje gratis proberen. Na afloop van de proefperiode kan men dit omzetten in een betaald abonnement. Die beginnen bij € 10 per maand en dat is inclusief hosting. Alleen talent is tegenwoordig niet meer voldoende om succesvol te zijn in de muziek. Marketing is essentieel. Wij willen artiesten helpen met hun carrière en hen adviezen geven hoe om te gaan met het digitale landschap en alle social media. Behalve het bieden van een goed platform willen we toegevoegde waarde leveren door het bieden van relevante content.’

Op de vraag wat zij zelf aan marketing doen zegt Marthijn: ‘Uiteraard zijn we nu zelf ook al goed vertegenwoordigd online, waar we gebruik maken van Google AdWords en Facebook Ads. Maar ook offline zijn we aanwezig, onder meer op Dancefair en Eurosonic Noorderslag. We zijn druk bezig om partnerships aan te gaan met diverse partijen in de muziekindustrie. Ook werken we met een aantal artiesten die als influencers voor ons fungeren, zoals bijvoorbeeld DJ’s Isis en Ferreck Dawn en zangeres Mirusia. Uiteraard zijn hun sites ook met Revolve gemaakt.’

Ferreck Dawn gefotografeerd door Jorn Baars

Revolve-music.com

Ook met je online start up in deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl.

Eerdere online start ups in deze serie:

16. Contany.nl

15. SeoTextTool.com

14. Fitmo.com

13. Nouncy

12. Trakkies

11. FlatTire

10. StuComm

9. Elkeplek.nl

8. Laatsteplekken.nl

7. United Wardrobe breidt uit naar België

6. Joopp

5. Fastrr

4. StartMonday

3. Spencer

2. Booking for Charity

1. United Wardrobe









 

















































Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken